Як правильно молитися: за молитвословом чи своїми словами? В чому різниця?

Як правильно молитися: за молитвословом чи своїми словами? В чому різниця?

 |   | 

Релігійні люди моляться. Моляться в храмі, моляться вдома. Моляться вранці і ввечері. Перед початком і завершенням своїх справ. Молитва звична для церковних людей. І все ж кожен раз, коли зав’язується розмова про молитву, завжди виникає багато питань, непорозумінь. Особливо від людей малоцерковних або зовсім нецерковних можна почути: навіщо молитися за молитвословом; навіщо молитися написаними молитвами, коли я можу молитися своїми словами?

Сама постановка питання, що припускає протиставлення молитов «готових» і молитов своїми словами, є спочатку невірною. Молитва за молитвословом і молитва своїми словами не є взаємовиключними.

Тобто, якщо молимося за молитвословом, це не означає, що не можна або не потрібно молитися своїми словами, і навпаки: якщо молимося своїми словами, то це не означає, що не слід молитися за молитвословом.

Однак ті, хто задає питання про те, навіщо молитися за молитвословом, коли я можу молитися власними словами, саме припускають, що молитвослов, або, як часто говорять, готові молитви, не потрібні.

Чи так це? Перш ніж відповісти на це питання, нагадаємо, що таке молитва. Про це написано і сказано дуже багато, але ми звернемо увагу на те, що є практично у всіх молитвах: прохання. Наведемо приклад з Писання. Єдина молитва, дана Господом Іісусом Христом, «Отче наш» містить прохання: про хліб насущний, про позбавлення від спокус і лукавого. Прп. Максим Сповідник так визначає, що таке молитва: «Молитва є вимагання того, що Бог, властивим Йому чином, звичайно дарує людям». Як видно, святий отець характеризує молитву як вимагання, тобто прохання.

І що ж, запитаєте ви, не можна просити про щось Бога своїми словами? Звичайно можна. Тільки ось в чому питання: про що повинно просити Всемогутнього? І як це робити?

У апостола Павла є такі слова:  «Ибо мы не знаем, о чем молиться, как должно, но Сам Дух ходатайствует за нас воздыханиями неизреченными» (Рим. 8:26)

Отже, за словами апостола, виявляється, що ми не знаємо, про що молитися. Як розуміти ці слова? Адже всі ми ніби як знаємо, про що нам молитися. Прп. Єфрем Сирин, тлумачачи цей вираз апостола, пише, що ми не знаємо, про що маємо молитись, в тому сенсі, що не відаємо, що нам корисно, що потрібно просити в молитвах. Ми, замилені пристрастями і буденністю, будемо наповнювати молитви тими проханнями, про які, по суті своїй, не потрібно говорити, «бо знає Отець ваш, чого потребуєте, ще раніше за ваше прохання!» (Мф. 6: 7-8 ).

Бог і так знає, в чому ми маємо потребу в цьому земному житті, і кожен раз, коли ми будемо просити у нього здоров’я, благополуччя і т. п., то наші молитви нічим не будуть відрізнятися від молитов нехристиян. В якомусь сенсі молитися про це природно для людини, але для будь-якої, навіть для язичника.

Господь Іісус Христос перед тим, як дати учням молитву «Отче наш», говорить: «А молясь, не говорите лишнего, как язычники, ибо они думают, что в многословии своем будут услышаны» (Мф. 6:7). Свт. Іоанн Златоуст говорить, що це багатослівність є не що інше, як прохання про речі світу сього: багатство, удачу, успіх і т. п.

Нехай кожен прихильник того, що достатньо молитися тільки своїми словами, чесно відповість на питання: про що він молиться своїми словами?

Упевнений, що молитва буде зведена до прохання про цілком земних, або, правильніше сказати, приземлеих речей. Але ж сказано: не будьте як ті язичники … не дивіться на Свого Бога як на виконавця бажань. Бог не виконавець наших бажань, а домобудівник нашого спасіння.

Я далекий від думки, що християни не повинні просити про щось “посюстороннее”, наприклад, про здоров’я, про мир, про благополуччя. Зрештою, навіть в церковних молитвах є прохання про це.

Ні, суть в іншому: християни повинні молитися не стільки про це, скільки про порятунок, про покаяння, про зміну життя. Ось в чому сенс християнської молитви, яка, за словом апостольським, повинна бути постійною: «Будьте постоянны в молитве» (Кол. 4:2).

І все ж: невже не можна молитися про спасіння своїми словами? Найкоротша відповідь: спробуйте. Проведіть експеримент: моліться за спасіння своїми словами вранці і ввечері хоча б 10 хвилин. І подивіться, який результат. Ви кинете так молитися на другий-третій день тому, що для 10 хвилин молитви у вас не вистачить слів, образів, виразів. Саме так.

Молитва, звичайно, не тільки слова. І навіть не стільки. «Моліться повсякчас духом» (Еф. 6:18), – сказано у апостола Павла. Свт. Феофан Затворник пише: «Молитва є приношення розуму і серця до Бога».

І все ж це піднесення має з чогось початися. З чого ж? З видимої сторони молитви, зі слів і сталості молитовного правила.

Написані молитви вчать, як і про що потрібно молитися. Вони написані святими, які молилися в пустелях і лісах десятиліттями і навчилися, як і про що молитися. І цей досвід зафіксований ними в молитвах, іменується зневажливим словом «готові», начебто мова йде про якийсь напівфабрикат.

Досвід життя свідчить на користь правильності рекомендації молитися за молитвословом. Уявімо собі, що хтось вчиться на факультеті журналістики і хоче навчитися добре писати. Або юрист бажає навчитися виступати в суді. Або студент літературного інституту прагне до оволодіння красивим художнім стилем. Що порадить йому викладач? Звичайно ж, більше читати визнаних класиків в кожній з цих областей! Це дасть можливість в процесі навчання зрозуміти і перейняти вже наявні досягнення в конкретній сфері. І тільки після цього можна починати писати промови, виступи.

Таким чином, виходячи з практики життя, кожен, хто хоче навчитися молитися, повинен почати з класики: читайте молитви, написані святими.

Архімандрит Сильвестр (Стойчев)

За матеріалами “Православная жизнь”. Перекладено українською мовою редакцією “Закарпаття релігійне”. 

(Переглядів: 19 )

Читати більше

УПЦ окреслила важливі аспекти Архієрейського собору РПЦ (+відео)   5 грудня 2017 року у приміщенні інформаційної агенції УНІАН відбулася прес-конференція “Перспективи українського православ`я”. Про це повідомл...
Як правильно відноситися до грошей? Яке відношення до грошей є правильним? 20 квітня Церква згадує преподобного Серапіона, який гроші вважав "нічим". На питання сайту «ФОМА в Україні» ві...
Митрополит УПЦ розповів, як святкувати 8 березня У Міжнародний жіночий день віруючим християнам слід проявити турботу про своїх близьких, перш за все, добрими справами і увагою, не вдаючись до надмір...

Про автора

Залишіть коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована. Обов'язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

x Shield Logo
This Site Is Protected By
The Shield →